3. Visueel maken

Er is al veel onderzoek gedaan over wat het beste blijft hangen tijdens communicatie richting de ontvangende partij.

Bij beeldmateriaal kan ik me meer inleven in een bepaalde situatie en is het laagdrempeliger voor de laaggeletterden.

Als ik mijn kinderen een plaatjesboek laat zien dan bedenken ze er zelf een heel verhaal bij.

Echter denk ik wel dat je dan teveel in je eigen omgeving blijft hangen. Vandaar dat het uitbreiden van je woordenschat ook heel belangrijk is.

Bij ons op school draaien we een Pilot met de les : "Lezen". Puur om studenten aan te zetten tot lezen en hun woordenschat uit te breiden.

Als ik een naam van eens student voorbij zie komen en vervolgens een foto, blijft het nog steeds niet altijd hangen. Pas op het moment dat we een gezamenlijke activiteit/ervaring hebben beleefd onthoud ik iets. Dat kan zijn door persoonlijke aandacht, een bedrijfsbezoek, een postieve of negatieve aanvaring. Maakt niet uit. Als er maar een verhaal achter zit. Dus woorden+beeld+verhaal werk voor mij.

Daarom heb ik altijd een onderwerp of verhaal bij bepaald beeldmateriaal. Maar maak ik het zeker visueel.

Onderstaande film over containertransport laat ik zien aan het begin van het schooljaar. Zodat studenten snappen wat de positie van Nederland op de transportmarkt is. Nederland is de "poort van Europa". Dit kan het achterland in per schip, trein of vrachtwagen.

Mijn neef Boudewijn Danser is illustrator en maakt tekeningen en bouwt websites. Zie 2e link.

Maak jouw eigen website met JouwWeb