Serious gaming: synchromania
Een planner moet in de praktijk steeds vaker schakelen tussen diverse vervoersmodaliteiten zoals schip (water), trein (spoor) en vrachtwagen (weg). De Danser Group heeft samen met TNO een serious game ontwikkeld waarbij de planner een weekplanning moet maken onder tijdsdruk en daarbij moet kiezen tussen deze verschillende vervoersmodaliteiten. Daarbij moet voldaan worden aan de wensen van de klanten, klanten die je overigens in het spel ook kunt benaderen. Er wordt gemeten hoeveel zeecontainers er wel en niet zijn weg gepland, wat daarbij de kosten zijn per zeecontainer en hoe het CO2 verbruik is geweest. Er zijn dus variabelen ingesteld waarmee je kunt spelen.
Samen met TNO hebben we dit spel een middag in de klas gespeeld. Erg leuk om te doen en je leert de studenten kennen bij het werken onder druk.
Wat daarbij opvalt is dat als je met zijn tweeën gaat werken je elkaar versterkt. Twee zien namelijk meer dan één.
Na de eerste kennismaking met uitleg van TNO hebben we besloten dit spel aan te schaffen. Wij gebruiken het nu bij de module modaliteiten in ons lespakket. Ook hebben we het ingezet tijdens de Open dag, meeloopdagen en bij Deltion Discovery, waarbij VMBO-studenten kennis konden maken met het vakgebied.
Zie onderstaande links met daarbij de aanleiding, ontwikkeling en introductie van het spel Synchromania.
De foto's vormen een sfeerimpressie van de Deltion Discovery dag.
Maak jouw eigen website met JouwWeb