1.4  De docent is een samenwerkende professional

Hierbij benoem ik een aantal voorbeelden waarin blijkt dat we als lerarenteam samenwerken.

 

Bij samenwerking denk ik allereerst aan het feit of we iedereen binnenboord hebben. Zo hadden we een stageloopster die een jaar lang aan ons lerarenteam gekoppeld was, maar niet in onze groepsmail stond. Zo heb ik de stageloopster erop gewezen om zelf een mail naar de groepsmailbeheerder (secretariaat) te sturen met het verzoek om toegevoegd te worden.

Andere vormen van samenwerking zie je terug bij het inrichten van de ICT-structuur. Zodat we een eenduidige mappenstructuur gebruiken bij zowel de BBL als de BOL-groepen en zowel bij niveau 2 als niveau 3 bijvoorbeeld in N@tschool en RIS bijvoorbeeld.

Met de collega's hebben we samen een voorlichting gehad over warehouse-online.nl, een online leeromgeving die we vanaf volgend schooljaar gaan gebruiken.

Samenwerking zie je ook terug in de regels die we als leraren hanteren. Zoals dat we naar studenten in principe alleen met de studentenmail werken.

Tot slot is bijna elke leraar zelf ook lerende. Dan wel voor het PDG-traject of voor bijvoorbeeld het Senior-leraar traject. In dat geval wordt er gevraagd om een 360 graden reflectie in te vullen voor de desbetreffende leraar. Hier staan de leraren altijd voor open.